Σχεδόν 110 εκατομμύρια πολίτες υποφέρουν από ηχορύπανση που προκαλούν οι χρήστες του δρόμου, τα τρένα και τα αεροπλάνα.

chat icon
Link copied!

Νέες έρευνες δείχνουν ότι περισσότεροι από 110 εκατομμύρια Ευρωπαίοι πολίτες υποφέρουν από τα υψηλά επίπεδα ηχορύπανσης, τα οποία βλάπτουν την υγεία. Το στρες και οι διαταραχές του ύπνου που προκαλούνται από την ηχορύπανση, αποτελούν την αιτία 66.000 πρόωρων θανάτων ετησίως, καθώς και διάφορων καρδιακών παθήσεων, διαβήτη και κατάθλιψης.

Ο θόρυβος αυτοκινήτων, τρένων και αεροπλάνων επηρεάζει το 20% του πληθυσμού του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΕΟΧ), σύμφωνα με την έκθεση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος (ΕΟΠ).

Advertisement
Advertisement

Συγκεκριμένα, 17 εκατομμύρια πολίτες υφίστανται υψηλή ηχορύπανση (σ.σ. μακροχρόνια και υψηλής ενόχλησης), ενώ περίπου 5 εκατομμύρια υποφέρουν από διαταραχές ύπνου. Σύμφωνα με την έκθεση, 15 εκατομμύρια παιδιά ζουν σε περιοχές με έντονο και επιβλαβή θόρυβο. Η επίδραση στην υγεία τους από τον θόρυβο είναι μεγαλύτερη από εκείνες που προκαλούν άλλου είδους κίνδυνοι, όπως το παθητικό κάπνισμα ή η έκθεση σε μόλυβδο. Όπως γράφει ο Guardian, η βλάβη από θόρυβο συνεπάγεται οικονομικό κόστος σχεδόν 100 δισεκατομμυρίων ευρώ ετησίως.

φωτογραφία αρχείου Eurokinissi

Ενας υποτιμημένος κίνδυνος

Κατά τους ερευνητές του ΕΟΠ, η βλάβη της ηχορύπανσης στην ανθρώπινη υγεία υποεκτιμάται. Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας χρησιμοποιώντας το αυστηρότερο όριο για την επικίνδυνη ηχορύπανση, εκτιμά πως 150 εκατομμύρια άνθρωποι σε όλες τις χώρες της Ευρώπης είναι εκτεθειμένοι.

Και μπορεί η Ευρωπαϊκή Ένωση να έχει θέσει ως στόχο τη μείωση κατά 30% του αριθμού των ανθρώπων που διαταράσσονται από τον θόρυβο έως και το 2030, αλλά αυτό είναι κάτι που δεν πρόκειται να επιτευχθεί χωρίς περαιτέρω δράση, σύμφωνα με τους επιστήμονες.

«Η ηχορύπανση επηρεάζει την υγεία μας διατηρώντας το σώμα μας σε μια συνεχή κατάσταση μάχης ή φυγής, ακόμα κι αν δεν το συνειδητοποιούμε», εξηγεί η δρ. Eulalia Peris του ΕΟΠ. «Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε επιβλαβείς φυσιολογικές αντιδράσεις όπως φλεγμονή και οξειδωτικό στρες, και με την πάροδο του χρόνου, αυξάνει τον κίνδυνο διαφόρων προβλημάτων υγείας, όπως καρδιακές παθήσεις, διαβήτη, εγκεφαλικό επεισόδιο, παχυσαρκία, γνωστική εξασθένηση στα παιδιά και προβλήματα ψυχικής υγείας», συμπληρώνει.

«Η ηχορύπανση δεν είναι μόνο μια ενόχληση. Περιορίζει τη ζωή σου», λέει η Peris.

φωτογραφία αρχείου Eurokinissi

Από ποιους θορύβους επηρεάστηκε η υγεία των Ευρωπαίων

Σημειώνεται πως η έκθεση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος βασίζεται στον πιο διαδεδομένο και σημαντικό τύπο ηχορύπανσης: τον θόρυβο των μέσων μεταφοράς. Υπάρχουν σαφώς και άλλα είδη θορύβου, όπως οι ανήσυχοι γείτονες και η μουσική των καταστημάτων εστίασης, που είναι επίσης πιθανό να βλάψουν την ανθρώπινη υγεία. Ωστόσο τα είδη αυτά είναι δύσκολο να μετρηθούν, λόγω της σποραδικής τους εμφάνισης στη ζωή του ατόμου.

Advertisement

Σύμφωνα τον ΕΟΠ, ο θόρυβος των οδικών μεταφορών επηρέασε την υγεία 92 εκατομμυρίων ανθρώπων, ο θόρυβος των σιδηροδρομικών γραμμών 18 εκατομμύρια ανθρώπους, ενώ ο θόρυβος των αεροσκαφών 2,6 εκατομμύρια ανθρώπους. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, κάθε χρόνο εξαιτίας της ηχορύπανσης προκαλούνται 66.000 πρόωροι θάνατοι, 50.000 κρούσματα καρδιοαγγειακών παθήσεων και 22.000 κρούσματα διαβήτη τύπου 2.

φωτογραφία αρχείου Eurokinissi

Πως βελτιώνεται η σημερινή κατάσταση

Σύμφωνα με τον Guardian, η Ευρώπη «είδε» μια μικρή μείωση στο ποσοστό των πολιτών που επηρεάζονται από τον θόρυβο, κατά 3% μεταξύ 2017 και 2022. Οι επιστήμονες ωστόσο πιστεύουν ότι μπορούν να ληφθούν ακόμη πολλά μέτρα για τη βελτίωση της κατάστασης.

Για παράδειγμα, η μείωση των ορίων ταχύτητας των οχημάτων στις αστικές περιοχές και η ενθάρρυνση χρήσης ελαστικών χαμηλού θορύβου, θα μείωνε τον θόρυβο της οδικής κυκλοφορίας. Σαφώς, η προώθηση των δημόσιων συγκοινωνιών, του περπατήματος και της ποδηλασίας αποτελούν επίσης κινήσεις προς τη σωστή κατεύθυνση.

Advertisement

Αξίζει να σημειωθεί πως σύμφωνα με τους ερευνητές, ο αυξανόμενος αριθμός ηλεκτρικών αυτοκινήτων μειώνει λιγότερο τον θόρυβο, σε σχέση με αυτό που θα περίμενε κανείς. Αυτό συμβαίνει καθώς η βασική πηγή θορύβου σε χαμηλές ταχύτητες προέρχεται από την επαφή των ελαστικών στον δρόμο και όχι από τον ίδιο τον κινητήρα.

Ακόμα, ο θόρυβος από τον σιδηρόδρομο θα μπορούσε να μειωθεί με την καλύτερη συντήρηση των τρένων και των γραμμών, ενώ ο θόρυβος από τα αεροσκάφη θα μπορούσε να περιοριστεί με τη βελτιστοποίηση των προτύπων προσγείωσης και απογείωσης και την ενθάρρυνση της χρησιμοποίησης πιο αθόρυβων αεροπλάνων.

(με πληροφορίες από Guardian)

Advertisement