Παράλληλα καταγράφεται και μείωση της παραγωγής λόγω των ακραίων καιρικών φαινομένων. Τι συμβαίνει στις οινοπαραγωγές χώρες, οι τιμές και οι νέες τάσεις των καταναλωτών.

chat icon
Link copied!

Στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων 60 και πλέον ετών, μειώθηκε το 2024 η παγκόσμια κατανάλωση κρασιού, εξέλιξη που αναδεικνύει μια προφανή κρίση του κλάδου η οποία μπορεί να γίνει πολύ οξύτερη εάν τελικά ο αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ επιμείνει στους υψηλούς δασμούς κυρίως προς τις οινοπαραγωγές χώρες.

Ο Διεθνής Οργανισμός Αμπέλου και Οίνου (OIV) ανακοίνωσε την Μ. Τρίτη ότι οι πωλήσεις το 2024 μειώθηκαν κατά 3,3% σε σχέση με το προηγούμενο έτος σε 214,2 εκατομμύρια εκατόλιτρα. Η έκθεση επισημαίνει πως αποτελεί το χαμηλότερο ποσοστό πωλήσεων από το 1961, όταν αυτές διαμορφώνοντας στα  213,6 εκατομμύρια εκατόλιτρα.

Advertisement
Advertisement

Παράλληλα όμως και η παραγωγή βρίσκεται στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων 60 ετών, καθώς μειώθηκε κατά 4,8% το 2024 στα 225,8 εκατομμύρια εκατόλιτρα.

Ο επικεφαλής του τμήματος στατιστικής του OIV, Τζόρτζιο Ντελγκρόσο, είπε ότι η βιομηχανία κρασιού είχε πληγεί από μια τέλεια καταιγίδα, καθώς οι ανησυχίες για την υγεία μειώνουν την κατανάλωση σε πολλές χώρες και οικονομικοί παράγοντες παίζουν επίσης ρόλο.

«Πέρα από τις βραχυπρόθεσμες οικονομικές και γεωπολιτικές αναταραχές, είναι σημαντικό να ληφθούν υπόψη οι διαρθρωτικοί, μακροπρόθεσμοι παράγοντες που συμβάλλουν επίσης στην παρατηρούμενη μείωση της κατανάλωσης κρασιού», ανέφερε η ετήσια έκθεση του IOV.

 

30% ακριβότερο το κρασί από το 2019-2020

Όπως τονίζεται, σύμφωνα με το Γαλλικό Πρακτορείο ’Ειδήσεων, ο καταναλωτής πληρώνει σήμερα περίπου 30% περισσότερο για ένα μπουκάλι κρασί από ό,τι το 2019-2020 και η συνολική κατανάλωση είχε μειωθεί κατά 12% από τότε. 

Στις Ηνωμένες Πολιτείες, που αποτελούν κορυφαία αγορά για το κρασί ανά τον κόσμο, η κατανάλωση μειώθηκε κατά 5,8% στα 33,3 εκατομμύρια εκατόλιτρα.

Advertisement

Σύμφωνα με τον Ντελγκρόσο οι δασμοί του Τραμπ θα μπορούσαν αποτελέσουν «άλλη μια βόμβα» για τη βιομηχανία κρασιού. Από μια τέτοια εξέλιξη θα πληγεί και η ελληνική οινοποιία μαζί με προϊοντα όπως ελιές, φέτα, λάδι- που θα υποστούν τις βαρύτερες συνέπειες. Οι ελληνικές εξαγωγές κρασιού, είναι οι δεύτερες μεγαλύτερη εξαγωγές τροφίμων στις ΗΠΑ. Με τις πωλήσεις να προβλέπεται ότι θα φτάσουν τα 19 εκατομμύρια ευρώ το 2024, τα ελληνικά οινοποιεία είναι ιδιαίτερα ευάλωτα, καθώς οι ΗΠΑ παραμένουν μια κρίσιμη αγορά για το ελληνικό κρασί, παρά το γεγονός ότι είναι σχετικά μικρή σε συνολικό όγκο.

Οι πωλήσεις στην Κίνα παραμένουν, όπως αναφέρει ο Guardian, κάτω από τα  προ πανδημίας επίπεδα ενώ στην Ευρώπη, η οποία αντιπροσωπεύει σχεδόν το ήμισυ των παγκόσμιων πωλήσεων, η κατανάλωση μειώθηκε 2,8% πέρυσι.

Στη Γαλλία, έναν από τους βασικούς παγκόσμιους παραγωγούς, καταναλώθηκε 3,6% λιγότερο κρασί πέρυσι. Η Ισπανία και η Πορτογαλία ήταν από τις σπάνιες αγορές όπου η κατανάλωση αυξήθηκε.

Advertisement

 

Μείωση και της παραγωγής 

Ο OIV επισημαίνει ότι η παραγωγή είχε πληγεί από περιβαλλοντικά ακραία φαινόμενα, όπως βροχοπτώσεις πάνω από το μέσο όρο σε ορισμένες περιοχές και ξηρασίες σε άλλες.

Η Ιταλία ήταν ο κορυφαίος παραγωγός στον κόσμο με 44 εκατ. εκατόλιτρα, ενώ η παραγωγή της Γαλλίας μειώθηκε κατά 23% στα 36,1 εκατ. εκατόλιτρα, το χαμηλότερο επίπεδό της από το 1957.

Advertisement

Η Ιταλία είναι επίσης ο μεγαλύτερος εξαγωγέας κρασιού και το εμπόριο της αυξήθηκε λόγω της δημοτικότητας των αφρωδών οίνων όπως το prosecco. Η Ισπανία παρήγαγε 31 εκατ. εκατόλιτρα, ενώ η παραγωγή κρασιού στις ΗΠΑ μειώθηκε κατά 17,2% στα 21,1 εκατ. εκατόλιτρα, κυρίως λόγω της υπερβολικής ζέστης.

Ο OIV δεν μπορούσε να προβλέψει εάν η κατανάλωση θα απογειωθεί ξανά και οι παράγοντες της βιομηχανίας, όπως η γαλλική αλυσίδα καταστημάτων κρασιού Nicolas, λένε ότι υπάρχει μια «μεγάλη» πτώση της κατανάλωσης.

«Οι άνθρωποι δεν πίνουν πλέον με εορταστικό τρόπο και οι νέοι καταναλώνουν λιγότερο από τους γονείς τους», ανέφερε η εταιρεία σε δήλωση στο Γαλλικό Πρακτορείο. Ωστόσο, «οι άνθρωποι πίνουν λιγότερο, αλλά καλύτερα», αναφέρει η αλυσίδα και έτσι είναι έτοιμοι να ξοδέψουν περισσότερα.

Advertisement

 

Advertisement