Ζήσε Μάη μου - κυριολεκτικά: 15 Νοεμβρίου η HuffPost δημοσίευε πρώτες πληροφορίες από πηγές του υπουργείου Μεταφορών για το νέο ΚΟΚ: Ηταν σε διαβούλευση για να ψηφιστεί Δεκέμβριο.

chat icon
Link copied!

 

Αποσπασματικές διαρροές σε ΜΜΕ τις τελευταίες εβδομάδες αποκαλύπτουν «ψήγματα» από ένα νομοσχέδιο που μας αφορά όλους: Νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας – δηλαδή οι κανόνες με τους οποίους κινούμαστε στους δρόμους καθημερινά, από άκρη σε άκρη της χώρας.

Advertisement
Advertisement

Το τελευταίο 48ωρο, η πλέον «πιασάρικη» διαρροή αναφέρεται στη χρήση κινητού τηλεφώνου από τους οδηγούς, με αυστηροποίηση ποινών που θα φτάνουν σε εως 8 χρόνια αφαίρεση διπλώματος για τους ανεύθυνους χρήστες που οδηγούν με το κινητό στο χέρι.

Σωστό μέτρο; Ασφαλώς, όπως και οι αλλαγές για τα δίκυκλα που πρώτη αποκάλυψε η HuffPost αναλυτικά στις 15/11/2024, με χαμηλότερα όρια στις ταχύτητες εντός αστικού ιστού, κάμερες παντού και πρόστιμα για χρήση κινητών τηλεφώνων, καθώς και νέους κανόνες για τα δίκυκλα.

Απεργιακή συγκέντρωση και πορεία διαμαρτυρίας προς το Υπουργείο Μεταφορών από το Συνδικάτο Αυτοκινητιστών Ταξί Αττικής (ΣΑΤΑ), Μεγάλη Τρίτη 15 Απριλίου 2025. Σύμφωνα με όσα αναφέρει το ΣΑΤΑ, πρόκειται για προειδοποιητική απεργία μετά και τη δήλωση του Αναπληρωτή Υπουργού Μεταφορών, Κωνσταντίνου Κυρανάκη, στην οποία έκανε λόγο για αποκλεισμό των έμφορτων ταξί από τις λεωφορειολωρίδες. (ΚΩΣΤΑΣ ΤΖΟΥΜΑΣ/EUROKINISSI) Eurokinissi

 

Μοτοσικλέτες και πατίνια

Από τις νέες βασικές προβλέψεις, είναι αυτή που αναφέρεται στη λεγόμενη διήθηση. Είναι ένας όρος που περιγράφει την κίνηδη δίκυκλων μεταξύ των αυτοκινήτων, όχι ομως τις γνωστές «σφήνες» από τα δίκυκλα – ανάμεσα στα αυτοκίνητα – που απαγορεύονται ούτως ή αλλιώς από τον παλιό ΚΟΚ.

«Με τον όρο διήθηση εννοούμε την συνήθεια των μοτοσικλετιστών να κινούνται ανάμεσα στα αυτοκίνητα – στο κενό που απομένει ανάμεσα στις λωρίδες κυκλοφορίας, ή ανάμεσα στα αυτοκίνητα και στα πεζοδρόμια. Το νέο μέτρο δίνει την δυνατότητα στα δίκυκλα να περνούν ανάμεσα στα αυτοκίνητα μόνο όταν βρίσκονται ακινητοποιημένα σε κάποιον πολυσύχναστο δρόμο και μόνο ενώ κινούνται με πάρα πολύ μικρές ταχύτητες», εξηγούσε το ρεπορτάζ του Παναγιώτη Τραφαλή.

Στο ίδιο ρεπορτάζ, σημείωνε ότι «το πατίνι βρίσκει τον δικό του «χώρο», τους δικούς του κανόνες και τις δικές του ηλικίες. Θα κυκλοφορεί αποκλειστικά και μόνο εντός πόλεων, θα απαγορεύεται οποιαδήποτε εμφάνιση αναβάτη σε δρόμο ταχείας κυκλοφορίας και σε δρόμο με όρια ταχύτητας άνω των 50 χιλιομέτρων».

Advertisement
Ο υφυπουργός Κωνσταντίνος Κυρανάκης και ο προκάτοχός του Βασίλης Οικονόμου. Τους χωρίζει ο νέος ΚΟΚ… Εurokinissi

 

Λεωφορειολωρίδες: Η ερώτηση του ενός εκατομμυρίου (ψήφων)

«Μια εξίσου σημαντική αλλαγή που έρχεται είναι η αυστηροποίηση στην «περιφρούρηση της λεωφορειολωρίδας», ώστε να παραμένουν ανοιχτές μόνο για τα μέσα μαζικής μεταφοράς οι λεωφορειολωρίδες «με κάθε κόστος, κάθε μέρα – όλη μέρα», όπως τονίζουν χαρακτηριστικά αρμόδιοι παράγοντες του υπουργείου Μεταφορών. Δεν θα κλείνουν για κανέναν λόγο και όσοι ευθύνονται για το αντίθετο θα είναι αντιμέτωποι με τσουχτερά πρόστιμα», έλεγαν αρχικά αρμόδιες πηγές του υπουργείου Μεταφορών στη HuffPost, το Νοέμβριο του 2024.

Η προσεκτική διατύπωση δεν αναφερόταν στα ταξί, αλλά γενικότερα στην κακή συνήθεια πολλών οδηγών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη να οδηγούν μέσα στις λεωφορειολωρίδες.

Advertisement

Στις 16 Ιανουαρίου 2025, το ρεπορτάζ του Δημήτρη Μπαλή ανέφερε ότι «τα ταξί καταθέτουν πρόταση για κίνηση στις λεωφορειολωρίδες», ζητώντας να εξαιρεθούν από την απαγόρευση κίνησης σε αυτές, επικαλούμενα τα ισχύοντα σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες.

Στα μέσα Φεβρουαρίου 2025 και έπειτα από συνάντηση του τότε υφυπουργού Μεταφορών Βασίλη Οικονόμου με τον ΣΑΤΑ, γράφεται παντού ότι «ο νέος κώδικας οδικής κυκλοφορίας εξαιρεί τα ΕΔΧ Ταξί και τις μοτοσικλέτες από την απαγόρευση εισόδου από τις ειδικές λωρίδες κυκλοφορίας», σύμφωνα με σχετική διαβεβαίωση που έδωσε ο υφυπουργός στους εκπροσώπους των αυτοκινητιστών.

Απεργιακή κινητοποίηση στο αεροδρόμιο “Ελευθέριος Βενιζέλος” από τους οδηγούς ταξί της Αττικής, Τετάρτη 28 Μαΐου 2025. Οι οδηγοί ταξί βρίσκονται σε έντονη αντιπαράθεση με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Μεταφορών σχετικά με το νομοσχέδιο για τη χρήση των λεωφορειολωρίδων. Το ΣΑΤΑ (Συνδικάτο Αυτοκινητιστών Ταξί Αττικής) έχει ζητήσει να επιτρέπεται στα ταξί η είσοδος στις λεωφορειολωρίδες για την αποβίβαση και επιβίβαση πελατών. Ωστόσο, το Υπουργείο Μεταφορών αντιτείνει ότι κάτι τέτοιο ακυρώνει την αρχική λογική των λεωφορειολωρίδων, που είναι η αποκλειστική τους χρήση από λεωφορεία. Οι οδηγοί ταξί συγκεντρώθηκαν στην λεωφόρο Καβάλας και από εκεί έκαναν πορεία με τα οχήματά τους μέχρι το αεροδρόμιο “Ελ.Βενιζέλος”. (ΣΩΤΗΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ/EUROKINISSI) Eurokinissi

 

Ανασχηματισμός και …ακόμα περιμένουμε τον ΚΟΚ

Στις 14 Μαρτίου 2025 γίνεται ανασχηματισμός και ο Βασίλης Οικονόμου αντικαθίσταται από τον Κωνσταντίνο Κυρανάκη ως υφυπουργό Μεταφορών.

Advertisement

Φτάσαμε μήνα Μάιο και οι διαρροές δίνουν και παίρνουν, όμως ο νέος ΚΟΚ δεν έχει κατατεθεί στη Βουλή, ούτε έχει διανεμηθεί στα ΜΜΕ.

Αποσπασματικές πληροφορίες αναφέρονται σε «εως 8 χρόνια αφαίρεση της άδειας οδήγησης για όσους είναι με το κινητό στο χέρι», ενώ οι ταξιτζήδες βρίσκονται σε κινητοποιήσεις (28 και 29 Μαϊου 2025), αφού κάθονται σε «αναμμένα κάρβουνα» με πληροφορίες να λένε ότι – τελικά – θα απαγορεύεται η κίνηση ταξί στις λεωφορειολωρίδες.

Πέρα από το «μπάχαλο» που υποψιάζομαι ότι θα προκαλέσει κάτι τέτοιο (μπορώ εύκολα να φανταστώ ταξί να φρενάρουν για να επιβιβάσουν ή να αποβιβάσουν ξαφνικά επιβάτες στη μεσαία λωρίδα…) προκύπτει και μία λογική απορία: Είναι απόρρητο ο νέος ΚΟΚ; Τον κρατάμε ως επτασφράγιστο μυστικό μέχρι να «κληρώσει» για τις λεωφορειολωρίδες ή να αλλάξει κάτι άλλο; 

Advertisement

Αφού και ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, Κωστής Χατζηδάκης, ανακοίνωσε (στις 12 Μαϊου 2025) επισήμως ότι εντός του Μαϊου θα κατατεθεί για ψήφιση στη Βουλή ο νέος ΚΟΚ, τι μεσολάβησε και πάμε σε νέα αναβολή;

Advertisement

Τι είναι πια αυτός ο ΚΟΚ, το γεφύρι της Αρτας; 

 

 

Advertisement